Το ερευνητικό έργο καθηγήτριας του Π.Κ. διακρίθηκε στην Ευρώπη

Εφημεριδα  ΠΑΤΡΙΣ   Ηρακλείου  Κρήτης  10-11-2009

Της Κατερίνας Μυλωνά

Το ερευνητικό έργο καθηγήτριας του Π.Κ. διακρίθηκε στην Ευρώπη

 
Πρόκειται για το έργο Adaptives της καθηγήτριας Χρυσούλας Τσόγκα


Το ερευνητικό έργο ADAPTIVES της αναπληρώτριας καθηγήτριας στο Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και ερευνήτριας του Ινστιτούτου Υπολογιστικών Μαθηματικών του ΙΤΕ, κ. Χρυσούλας Τσόγκα, εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας!
Το έργο αφορά στην ανάπτυξη και μελέτη αλγορίθμων για την επίλυση του προβλήματος της απεικόνισης μέσω διάδοσης κυμάτων.

Πρόταση από ερευνήτρια του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας και του Πανεπιστημίου Κρήτης εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας!

Πρόκειται για το ερευνητικό έργο ADAPTIVES της αναπληρώτριας καθηγήτριας στο Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και ερευνήτριας του Ινστιτούτου Υπολογιστικών Μαθηματικών του ΙΤΕ, κ. Χρυσούλας Τσόγκα που αφορά στην ανάπτυξη και μελέτη αλγορίθμων για την επίλυση του προβλήματος της απεικόνισης μέσω διάδοσης κυμάτων.

«Τα κύματα χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση και απεικόνιση αντικειμένων εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Όλοι γνωρίζουμε το ραντάρ, το οποίο χρησιμοποιεί ηλεκτρομαγνητικά κύματα, το σόναρ που βασίζεται σε ακουστικά κύματα, και τους υπερήχους στην ιατρική όπου, συνήθως, συνυπάρχουν ακουστικά και ελαστικά κύματα. Άλλες εφαρμογές λιγότερο γνωστές στο ευρύ κοινό αφορούν στη σεισμική απεικόνιση, δηλαδή την απεικόνιση γεωλογικών σχηματισμών του υπεδάφους, και τον μη καταστροφικό έλεγχο υλικών με τη χρήση υπερήχων. Στις περισσότερες από αυτές τις εφαρμογές τα υλικά που συναντώνται στην πράξη είναι πολύπλοκα και συχνά οι ιδιότητές τους δεν είναι γνωστές - και δεν μπορούν να εκτιμηθούν - με κάθε λεπτομέρεια», εξηγεί η ίδια στην «Π».

«Δεν μπορούμε ποτέ να γνωρίζουμε με τέτοια ακρίβεια τις ιδιότητες του δείγματος», διευκρινίζει και συνεχίζει, «θεωρούμε, λοιπόν, ότι το δείγμα αποτελείται από ένα «τυχαίο» υλικό του οποίου γνωρίζουμε κάποιες στατιστικές ιδιότητες, όπως, για παράδειγμα, τη μέση τιμή της ταχύτητας διάδοσης και το μέγεθος των ανομοιογενειών. Στόχος μας είναι να λύσουμε το πρόβλημα της απεικόνισης σε τέτοια «τυχαία» μέσα διάδοσης, όπου τα κύματα, για να πάνε από ένα σημείο σε ένα άλλο, μπορούν να ακολουθήσουν πολλαπλά μονοπάτια. Αυτό καθιστά το πρόβλημα της απεικόνισης ιδιαίτερα δύσκολο, και για την επίλυσή του απαιτούνται μέθοδοι πολύ διαφορετικές από αυτές που μέχρι τώρα χρησιμοποιούνται σε ομογενή ή άλλα γνωστά μέσα. Η πρόκληση είναι να παραχθούν αξιόπιστα, δηλαδή στατιστικά ευσταθή, αποτελέσματα και ειδικά στην περίπτωση που δεν γνωρίζουμε το ακριβές μέσο διάδοσης» τονίζει.

Η κ. Χρυσούλα Τσόγκα είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και ερευνήτρια του Ινστιτούτου Υπολογιστικών Μαθηματικών του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας.

Γεννήθηκε το 1973 και σπούδασε στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Έκανε διδακτορικό στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Paris IX στη Γαλλία, με τον καθηγητή Patrick Joly. Στη συνέχεια προχώρησε σε μεταδιδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Stanford, στην ομάδα του καθηγητή Γ. Παπανικολάου, ενώ έπειτα επέστρεψε στη Γαλλία, όπου εργάστηκε για μία διετία ως ερευνήτρια στο Εργαστηρίο Μηχανικής και Ακουστικής (LMA) του CNRS.

Χρειάστηκε να διασχίσει τον Ατλαντικό για άλλη μία φορά, όπου διετέλεσε αρχικά ερευνήτρια στο Stanford και εν συνεχεία επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου του Σικάγο. Το 2007, επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου εξελέγη στη σημερινή της θέση.